PILATES

Pilates je telesné cvičenie využívajúce sériu na seba nadväzujúcich cvikov, ktoré precvičujú celé telo.V Pilates metóde sa vyžaduje, aby každý pohyb vychádzal z „centra tela“, taktiež známy ako stabilizačný systém, ktorý je základom pre plynulý pohyb končatín.S Pilates metódou sa rýchlo a efektívne darí obnoviť svalovú silu a pohyblivosť po zlomeninách a úrazoch svalov. Tým, že metóda Pilates kladie dôraz na spevnenie svalov centra tela ako opory pre chrbticu, je chrbtica menej namáhaná. Taktiež prináša priaznivé účinky pri osteoporóze, reumatizme, skolióze, po tehotenstve, atď.

Aké sú prednosti Pilates metódy?

Pilates metóda využíva prvky z jogy (dýchanie a koncentrácia) a vrcholového športu (kondícia a pružnosť). Pravidelné cvičenie vedie k zlepšeniu kondície, koordinácie, svalovému posilneniu a ohybnosti. Precvičované svaly sa zároveň posilňujú a naťahujú, pričom sa nezabúda na svaly, ktoré sa nedajú spevniť bežným posilňovaním a obnovia sa správne pohybové návyky tela.

Pre koho je Pilates metóda vhodná?

Vďaka rôznorodosti cvikov je možné zostaviť program pre úplných začiatočníkov, vrcholových športovcov a pacientov s poruchami pohybového aparátu.

Aké sú zdravotné účinky Pilates metódy?

– posilnenie a uvedomenie si stabilizačného systému chrbtice,

– zlepšenie celkovej ohybnosti,

– zlepšenie koordinácie a koncentrácie,

– udržanie a zväčšenie kĺbového rozsahu,

– spevnenie a formovanie tela,

– zníženie chronickej bolesti chrbtice,

– odstránenie svalovej nerovnováhy,

– posilnenie svalov panvového dna, liečba inkontinencie, diastasis recti.

Ako sa Pilates metóda precvičuje?

Najpoužívanejšie je cvičenie na podložke (mat work). Ďalej je to použitie širokej škály cvičebných pomôcok: fitlopta, theraband, magický kruh, valec, Pilates ARC.

Čo tvorí „centrum tela“?

Každý pohyb človeka závisí od postúry, teda držania tela. Postúra znamená udržanie pohybových častí tela (svalov) proti pôsobeniu gravitačnej sily.

Posturálna stabilizácia je koordinované spevnenie svalov a chrbtice. Svaly podieľajúce sa na posturálnej stabilizácii:

  1. hlboké driekové svaly,
  2. bránica,
  3. svaly panvového dna,
  4. svaly brušnej dutiny,
  5. hlboké priťahovače krku.

V Pilates metóde sa vyžaduje dodržiavanie 5 základných pohybových princípov :

1. dýchanie – je potrebné dýchať dynamicky, pravidelne a bez zadržiavaní, snažiť sa o hlboký vdych nosom a výdych ústami. Dýchame stále s vtiahnutým bruchom a väčšina vdychu je zasadená do strednej časti hrudníka. Precvičujú sa tak medzirebrové svaly, navodzuje sa pocit širokého hrudníka a správneho rozloženia ramien do šírky. Výdych zdôrazníme sťahovaním pupka ku chrbtici. Vďaka tomuto cvičeniu sa naučíme dýchať až do zadnej časti chrbtice, čo nám umožní omnoho väčší prísun kyslíka pri akomkoľvek pohybe,

2. neutrálne postavenie panvy s cieľom zaistiť optimálne zakrivenie driekovej chrbtice,

3. správne nastavenie lopatiek s cieľom stabilizovať lopatky a udržať ich ploché na hrudnom koši,

4. správna pozícia hrudného koša s cieľom zaistiť optimálne zakrivenie hrudnej chrbtice (hrudná kosť je v línii nad lonovou kosťou, bez sklonu, rotácie a otvorenia prednej časti rebier),

5. správne nastavenie krčnej chrbtice – hlava je stále v predĺžení krčnej chrbtice.

 

V prípade záujmu o cvičenie nás kontaktujte telefonicky alebo e-mailom, aby sme si dohodli prvú úvodnú hodinu. Po jej absolvovaní Vás zaradíme do skupiny, alebo v prípade viacerých nahlásených klientov vytvoríme novú skupinu.

Tešíme sa na Vás.